معایب و محاسن شرکت سهامی خاص

معایب:

وجود مقررات بیشتر در شرکت های سهامی: برخلاف شرکت خای تضامنی از اهمیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار است زیرا وجود مقرراتی مانند نحوه تقسیم سود و زیان و نحوه نگهداریدفاتر مالی و نحوه تشکیل مجامع عمومی و نحوه گزارش سود و زیان به سهامداران و ... در شرکت های سهامی به مراتب پیچیده تر از شرکت های تک مالکی و تضامنی است.
وجود مالیات بر درآمد در شرکت های سهامی به دلیل اعمال کنترل های قانونی و بر اساس قواعد و قوانین مالیات های مستقیم می بایست ابتدا 10 % از درآمد مشمول مالیات به عنوان مالیات شرکت محاسبه و به ترتیب مقرر در قانون مربوطه به عنوان مالیات پرداختنی در نظر گرفته شود.

مزایای شرکت سهامی خاص:
سهولت نقل و انتقال سهام: از آنجاییکه سرمایه سهامداران در شرکت های سهامی به قطعات کوچکتری به نام سهام تقسیم گردیده و بعضا این سهام بی نام نیز می باشد لذا نقل و انتقال آن دارای سهولت ویژه ای است.
تجمع سرمایه های کوچک: می توان با جمع آوری سرمایه های کوچک و در محیطی دوستانه به انجام فعالیت تجاری پرداخت.
محدودیت مسئولیت سهامداران در شرکت های سهامی: یکی از خصوصیات مهم شرکت های سهامی ، محدود بودن مسئولیت سهامداران در قبال سهام آنهاست.
تعیین هیئت مدیره در شرکت های سهامی: بر اساس ماده 170 قانون تجارت شرکت سهامی به وسیله یک هیئت مدیره از طریق صاحبان سهام انتخاب شده اند.