ثبت علائم تجاری و حمایت از علامت

بااینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استفاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی برده ­اند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده اند. پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شرکت شما حق انحصاری پیدا می­کند، بموجب آن می­توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده­ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری کنید.
اگر علامت تجاری شما ثبت نشود، شرکت­های رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن باعلامت شما به اندازه­ای است که موجب گمراهی خواهد­شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهد کرد و در نتیجه سرمایه گذاری شما در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان شما از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری شما استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به شرکت شما است و در نتیجه کالای رقیب شما را خریداری کند. این امر نه تنها سود شرکت شما را کاهش خواهد داد و مشتریان شما را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه شرکت شما آسیب خواهد زد، بخصوص اگر محصول رقیب شما کیفیت نازلی داشته باشد.
با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.
بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت­های ثالث بسیار آسانتر است و در نتیجه می­تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت شما بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقتنامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از مؤسسات مالی استفاده شود که بطور فزاینده­ای ازاهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می­شوند.
همچنین علائم تجاری انگیزه­ ای برای شرکت­ها بوجود می­آورند تا در حفظ و بهبود کیفیت محصولاتشان سرمایه­ گذاری کنند تا از این طریق تضمین کنند، محصولاتی که با علامت تجاری آنها عرضه می­شوند از شهرت مثبت برخوردار باشند.