نام های ایجاد نام و نشان تجاری

تجاری در دوران حيات خود با چالش های متفاوتی روبرو می شوند، زمانی که يک نام تجاری به عرصه بازاری وارد می شود، به اتخاذ رويکرد هايی کاملاً متفاوت از نام های تجاری جا افتاده و کهنه کار در بازار نياز دارد نام های تجاری موفق و خوشنام در دوران حيات خود مراحل تولد، رشد، بلوغ، افول و مرحله دگرگونی و گذار به تولدی دوباره را پشت سر گذاشته اند. اين نام های تجاری موفق بارها و بارها توسط مشاوران آگاه و خبره خود، برنامه های استراتژيک جديدی را تجربه کرده اند. هر نام تجـاری از دو ساختار تشکيل شده است. ساخـتار اول هر نام تجاری که به ساختار مشهود معرف است در قلمرو فعاليت شرکتهای تبليغاتی است. اين ساختار شامل نام، لوگو(آرم)، رنگ، طراحي، زبان می باشد که بسياری از افـراد زمانی که از ساختـار نام تجاری حرفی به ميان می آيد تمـرکز خود را فقط به بخش مشهود هر نام تجاری متمرکز می نمايند، اما ساختار دومی نيز هر نام تجاری دارد که به آن ساختار نامشهود می گويند.
در واقع اين ساختار نامشهود هر نام تجاری است که به آن ساختار مشهود می گويند که چگونه بايد ديده شود. مهمترين ساختار نامشهود هر نام تجاری "هويت" آن است که خود شش بعد را در بر می گيرد؛ اين ابعاد هويت عبارتند از: شخصيت، پيکر، فرهنگ، خود انگاره، رابطه و بازتابش.
تدوين ساختار نامشهود هر نام تجاری در قلمروی فعاليت مؤسسات و گروه های مشاوره برند است. در اين راستا نخستين کلينيک تخصصی مشاوره برند در ايران خدمات ويژه ای هم برای نام و نشان های تجاری موجود و هم برای نام و نشانهای تجاری جديد ارائه می نمايند. اين خدمات به شرح ذيل می باشند.
نقطه شروع فرايند ساخت برند ، ايجاد يک فهم درست پيرامون هويت درونی برند است، برند تبديل به اساس و بنيادی می شود که چهار چوب رضايت مندی مشتری را فراهم می کند. در اين راستا ارائه خدماتی ويژه هم برای نشان های تجاری موجود و هم برای نشان های تجاری جديد از اهميت ويژه ای برخوردار است. اين خدمات به شرح زير می باشد:
1. ايجاد نام و نشان تجاری جديد (New Brand Building)
o تدوين استراتژی برای نام و نشان تجاری جديد (Brand Building Strategy)
o تعيين و تعريف اجزاء نام و نشان تجاری (Developing Brand Elements)
o موقعيتيابی نام و نشان تجاری (Brand Positioning)
o تعيين پورتفوليوی نام و نشان تجاری (Brand Portfolio)
o تدوين استراتژی برای نام و نشان تجاری محصولات جديد (New Product Branding)
2. توسعه و نوسازی نام و نشان تجاری موجود (Existing Brand Building)
o بررسی و تحقيق پيرامون وضعيت موجود نام و نشان تجاری (Brand Audit)
o تقويت نام و نشان تجاری (Brand Reinforcement)
o احياء نام و نشان تجاری (Brand Revitalization)
o مديريت بحران نام و نشان تجاری (Brand Crisis)
o تدوين استراتژی برای نام و نشان تجاری موجود (Existing Brand Building Strategy)
o تعيين و تعريف اجزاء نام و نشان تجاری شامل:
 تعيين و تعريف اجزاء جديد نام و نشان تجاری (Developing New Brand Elements)
 تعريف اجزاء موجود نام و نشان تجاری (Applying Exiting Brand Elements)
 استفاده از ترکيبی از اجزاء موجود و اجزاء جديد نام و نشان تجاري(Using a Combination of Old and New Elements)
o بررسی و تجزيه و تحليل پورتفوليوی نام و نشان تجاري(Brand Portfolio)
o بررسی وضعيت نام و نشان تجاری رقبا و تجزيه و تحليل استراتژی آنها در بازار (Brand Competitive Intelligence)
ارزشیابی نام و نشان تجاری:
در عصر اقتصاد مبتنی بر دانش، فعاليت های ارزش آفرين سازمانها فقط متکی بر دارايی های مشهود آنها نيست ، بلکه توانمندی سازمانها در بکارگيری دارايی های نامشهود، قدرت اصلی ارزش آفرينی آنها تشکيل می دهـد. هـر نام تجاری دارای ارزش ويژه ای است که می توان آن را با متد های علم حسابداری و بازاريابی محاسبه و ارزشگذاری کرد. امروزه هر نام تجاری خود به عنوان يک کالا در تجارت جهانی مورد داد و ستد قرار می گيرد، و بسياری از اشخاص حقيقی و حقوقی امروزه يا نام تجاری خود را می خرند و يا می فروشند. در کشور ما تا کنون در زمينه ارزشگذاری نام تجاری هيچگونه اقـدامی صورت نگرفتـه و کلينيک تخصصی مشـاوره برند اولين گـروهی است که با همـکاری انجمن حسـابداری ايران قـادر به محاسبه نام های تجاری بوده و ارزش ويـژه اين نام ها را با آخـرين متد علمی جهان محاسبه و ارزشگذاری می نمايد.مارک تجاری
ارزشگذاری نام تجاری به مديران و متوليان امر کمک می کند تا از نظام های ارزش پايه برای مديريت برند مدد جويند. ايجاد ارزش اقتصادی نقطه محوری مديريت برند و تمامی تصميمات سرمايه گذاری مرتبط با برند است.