علامت تجاری و انتخاب درست آن

انتخاب یا پدید آوردن یک علامت تجاری مناسب گامی حیاتی است چون عنصری مهم برای استراتژی بازاریابی کسب و کار شما محسوب می­شود. بنابراین، علامت تجاری مناسب برای محصول یا محصولات شما کدام است؟ بدون تردید قوانین قاطع برای اینکار وجود ندارد. ولی فهرست زیر ممکن است مفید باشد.

فهرست حاوی پنج نکته مهم برای انتخاب علامت تجاری شما:

1. مطمئن شوید علامت تجاری که انتخاب کرده اید تمام الزامات قانونی برای ثبت را رعایت کرده باشد.
2. به منظور حصول اطمینان از بابت اینکه علامت تجاری شما عین یا طرز گمراه کننده­ای با علائم تجاری موجود شباهت ندارد، جستجوی لازم را انجام دهید.
3. مطمئن شوید که خواندن، نوشتن، هجی­کردن و به خاطر سپردن علامت تجاری آسان و برای تمام رسانه­های تبلیغاتی مناسب باشد.
4. مطمئن شوید که علامت مورد نظر شما در زبان شما یا در هر زبان خارجی متعلق به بازارهای صادراتی آینده شما معنی بد نداشته باشد.
5. مطمئن شوید ثبت نام­های دامنه (نشانی اینترنتی یا Domain name ) مرتبط با آن بلامانع است.
6. هنگام انتخاب یک یا چند کلمه بعنوان علامت تجاری باید الزامات انتخاب برخی کلمات را در نظر داشته باشید.
7. کلمات ساخته شده یا تخیلی اینها کلماتی ابداع شده هستند که فاقد معنی واقعی یا ذاتی می­باشند. امتیاز کلمات ساخته شده این است که حمایت از آنها آسان است چون احتمال این که دارای صفت مشخصه باشند بیشتر است. با اینحال، از طرفی به خاطر سپردن آنها برای مصرف کنندگان ممکن است مشکلتر و در نتیجه به تلاش بیشتر برای تبلیغ آنها نیاز باشد.
scan0008
Kodak علامت تجاری است که به نام شرکت Eastman Kidak ثبت شده است.
علائم اختیاری و خودساز: اینها کلماتی هستند که معنی آنها به محصولی که تبلیغ می کنند هیچ ارتباطی ندارد. ضمن اینکه حمایت از این علائم نیز آسان خواهد بود، لیکن آنها به تبلیغات زیاد برای ایجاد ارتباط بین علامت و محصول در ذهن مصرف کنندگان نیاز دارند.
مثال : علامت تجاری فیل برای فروش تلفن های همراه .
علائم دلالت کننده: اینها علائمی هستند که به یک یا چند ویژگی محصول اشاره می­کنند. جذبه علائم دلالت کننده در این است که بعنوان نوعی تبلیغ عمل می­کنند. خطر کوچکی که وجود دارد این است که به نظر برخی کشورها یک علامت دلالت کننده ممکن است بیش از حد محصول مربوط را توصیف کند.
مثال : علامت تجاری SUNNY برای فروش بخاری­های برقی به این واقعیت اشاره خواهد کرد که محصول مذکور به منظور ساطع کردن حرارت و گرم نگاه داشتن خانه تهیه شده است. با این حال، برخی ادارات ثبت علائم تجاری ممکن است تشخیص دهند که علامت مورد نظر بیش از اندازه توصیفی است و در نتیجه ممکن است آنرا ثبت نکنند.
صرف نظر از نوع علامتی که انتخاب می­کنید، ضروری است از تقلید علائم تجاری موجود اجتناب شود. علامت تجاری متعلق به رقیب شما که کمی تغییر در آن داده می­شود یا علامت مشهوری که جای حروف آن تغییر داده یا برخی از حروف آن برداشته شده باشد قابل ثبت نخواهد بود.
مثال : EASY WEAR (آسان پوش) علامت تجاری است که برای پوشاک جوانان ثبت شده است. سعی به فروش محصولات عین یا مشابه با علامت تجاری EEZYWARE کاری عاقلانه نخواهد بود چون چنین تشخیص داده خواهد شد که با یک علامت موجود مشابه است ودر نتیجه ثبت نخواهد شد.