ثبت علائم تجاری و دلایل اصلی رد تقاضا

هنگام انتخاب یک علامت تجاری دانستن اینکه چه نشان­هائی معمولا قابل ثبت نیستند مفید خواهد بود. تقاضانامه­های ثبت علائم تجاری براساس آنچه که در موارد زیر معمولا دلایل مطلق نامیده می­شوند رد شوند:
• واژه های عام: برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری صندلی را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون صندلی واژه­ای عام برای این محصول است.
• واژه های توصیف کننده: اینها کلماتی هستند که معمولا در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می­روند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می­کند­. در واقع اگر به تولید کننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه شیرین داده شود، کاری ناعادلانه خواهد بود. به همین ترتیب، واژه­های کیفی مانند سریع، بهترین، کلاسیک یا نوآورانه به احتمال بسیار زیاد مردود خواهد شد، مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه در خصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری در خواست نمی­شود، ضروری است.
• علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیائی محصول گمراه می­کنند یا فریب می­دهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولان لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی) .
• علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند: بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عموما پذیرفته شده­اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
• پرچم ، نشان های سلطنتی ، علائم رسمی دولتی و نشان های کشورها و سازمان های بین المللی که نمونه ای از آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اعلام شده است معمولا قابل ثبت نیستند .
تقاضانامه های ثبت علائم تجاریهنگامی براساس دلایل نسبی مردود می­شوند که علامت تجاری مورد تقاضا با حقوق علامت تجاری مقدم در تعارض باشد. داشتن دو علامت تجاری یکسان (یا بسیار مشابه) برای یک نوع محصول ممکن است در مصرف کنندگان گمراهی ایجاد کند. برخی ادارات ثبت علائم تجاری تقاضانامه را از نظر تعارض با علائم موجود بعنوان بخشی از فرآیند ثبت بررسی می­کنند که شامل علائم مشهوری که ثبت نشده­اند نیز می­شود در حالیکه سایر ادارات ممکن است این نوع بررسی را فقط هنگامی انجام دهند که اشخاص ثالث به ثبت علامت تجاری پس از انتشار آن اعتراض کنند. در هر دو حالت، اگر چنین تشخیص داده شود که علامت تجاری برای محصولات یکسان یا مشابه با علامت تجاری موجود، یکسان یا بطور گمراه کننده­ای مشابه است، تقاضانامه مورد نظر برحسب مورد مردود یا باطل خواهد شد.
بنابراین، بهتر است از استفاده از علائم تجاری که احتمال دارد با علائم تجاری موجود بطور گمراه کننده­ای مشابه باشند اجتناب شود.