ثبت علائم تجاری و دلایل اصلی رد تقاضا
هنگام انتخاب یک علامت تجاری دانستن اینکه چه نشانهائی معمولا قابل ثبت نیستند مفید خواهد بود. تقاضانامههای ثبت علائم تجاری براساس آنچه که در موارد زیر معمولا دلایل مطلق نامیده میشوند رد شوند:
• واژه های عام: برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری صندلی را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون صندلی واژهای عام برای این محصول است.
• واژه های توصیف کننده: اینها کلماتی هستند که معمولا در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار میروند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف میکند. در واقع اگر به تولید کننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه شیرین داده شود، کاری ناعادلانه خواهد بود. به همین ترتیب، واژههای کیفی مانند سریع، بهترین، کلاسیک یا نوآورانه به احتمال بسیار زیاد مردود خواهد شد، مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه در خصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری در خواست نمیشود، ضروری است.
• علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیائی محصول گمراه میکنند یا فریب میدهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولان لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی) .
• علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند: بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عموما پذیرفته شدهاند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
• پرچم ، نشان های سلطنتی ، علائم رسمی دولتی و نشان های کشورها و سازمان های بین المللی که نمونه ای از آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اعلام شده است معمولا قابل ثبت نیستند .
تقاضانامه های ثبت علائم تجاریهنگامی براساس دلایل نسبی مردود میشوند که علامت تجاری مورد تقاضا با حقوق علامت تجاری مقدم در تعارض باشد. داشتن دو علامت تجاری یکسان (یا بسیار مشابه) برای یک نوع محصول ممکن است در مصرف کنندگان گمراهی ایجاد کند. برخی ادارات ثبت علائم تجاری تقاضانامه را از نظر تعارض با علائم موجود بعنوان بخشی از فرآیند ثبت بررسی میکنند که شامل علائم مشهوری که ثبت نشدهاند نیز میشود در حالیکه سایر ادارات ممکن است این نوع بررسی را فقط هنگامی انجام دهند که اشخاص ثالث به ثبت علامت تجاری پس از انتشار آن اعتراض کنند. در هر دو حالت، اگر چنین تشخیص داده شود که علامت تجاری برای محصولات یکسان یا مشابه با علامت تجاری موجود، یکسان یا بطور گمراه کنندهای مشابه است، تقاضانامه مورد نظر برحسب مورد مردود یا باطل خواهد شد.
بنابراین، بهتر است از استفاده از علائم تجاری که احتمال دارد با علائم تجاری موجود بطور گمراه کنندهای مشابه باشند اجتناب شود.