علامت تجاری و هدف از ثبت آن
به کار بردن علامت تجاری می تواند برای مصرف کننده و تولید کننده اهداف متفاوتی را در بر داشته باشد که به طور خلاصه به شرح زیر است:
1- برای مصرف کننده: علامت تجاری مصرف کننده را در تصمیم گیری برای انتخاب و خرید کالاها یاری می دهد زیرا در واقع علامت تجاری معرف ویژگی های یک کالا است. خاصیت دیگر علامت تجاری این است که به مصرف کننده کمک می نماید تا بتواند بدون نیا به داشتن اطلاعات عمیق و تفصیلی در مورد تولید کننده یا موسسه تولید کننده از میان کالاهای مشابه و همگن کالاهای مورد علاقه خود را به راحتی انتخاب می نماید.
2- تولید کننده: علامت تجاری به تولید کنندگان کمک می نماید تا با استفاده از آنها محصول خود را به سهولت به عامه مردم معرفی نموده و به وسیله آنها محصولات خود را از محصولات مشابه در بازار متمایز سازند. به علاوه در صورتی که علامتی در بازار مشهور شود این به تولید کننده اجازه خواهد داد که بتوانند در پناه و به وسیله آن سهل تر و ساده تر در بازار های دیگر رسوخ کنند. همچنین علامت تجاری انگیزه ای قوی در تولیدکننده ایجاد میکند، تا در جهت بهبود کیفیت کالای خود و همچنین کسب شهرت بیشتر سرمایه گذاری نمایند.
به طور خلاصه با صنعتی شدن جوامع نقش علامت تجاری رو به افزایش نهاد و نقش کلیدی علامت در اقتصاد و تجارت روشن شد. صنعتی شدن اجازه داد که شرکت ها و موسسات مختلف کالاهای متنوع را به مشتری ها عرضه دارندو از انجایی که کالاهای صادراتی از حیث کیفیت، قیمت و سایر ویژگی ها متفاوت هستند لذا مصرف کنندگان نیاز دارند که برای تشخیص و انتخاب کالاهای رقابتی معیار و الگویی را داشته باشند. از سوی دیگر این امر باعث میشود که شرکت ها برای جلب مشتری و تشویق ایجاد انگیزه در آنها برای خرید کالا تلاش هایی را مبذول دارندو در این راستا علامت تجاری شرکت ها را تشویق میکند که کالاهای با کیفیت بالا تولید کنند که این خود باعث رونق اقتصاد میگردد.