تاریخچه هدایای تبلیغاتی

اولين محصول تبليغاتي در ايالات متحده تکمه هاي يادبودي مربوط به زمان انتخابات جرج واشينگتن در سال 1789 بود. اوايل قرن 19 تقويم، خط کش يا کالاهاي چوبي تبليغاتي وجود داشت اما تا اواخر قرن 19 صنعت سازماندهي شده اي براي ساخت و توليد کالاهاي تبليغاتي وجود نداشت.

جاسپر ميکس، صاحب چاپخانه اي در کوشاکتن اوهايو، توسط بسياري به عنوان بنيانگذار اين صنعت معرفي شده است. او يک مغازه کفاشي را متقاعد نمود تا کيف هايي با اسم مغازه به مدارس محل تحويل دهد. هنري بيچ صاحب چاپخانه ديگري در کوشاکتن و رقيب ميکس از اين ايده استفاده کرد و به زودي آن دو نفر مشغول چاپ و فروش کيف هايي براي جواهرات، شلاق اسب، جعبه کارت، تقويم، لباس، پيشبند و حتي کلاه براي اسب ها شدند.

در 1904 دوازده توليد کننده کالاهاي تبليغاتي گرد هم آمدند و اولين شرکت تجاري اين صنعت را تاسيس کردند. آن سازمان اکنون شرکت بين المللي محصولات تبليغاتي PPAI است که در حال حاضر بيش از 10000 عضو جهاني دارد. PPAI نماينده صنعت محصولات تبليغاتي بيش از 22000 توزيع کننده و حدود 4800 توليد کننده است.

صنعت کالاهاي تجاري UK و ايرلند به طور رسمي زماني پديدار شد که بازاريابي شرکت ها در اواخر دهه1950 پيچيده تر شد. قبل از اين اتفاق ممکن بود شرکت ها هدايايي ضمني تهيه کنند اما صنعت شناخته شده اي براي کالاهاي تبليغاتي وجود نداشت. انفجار واقعي در رشد صنعت کالاهاي تبليغاتي در دهه 1970 رخ داد در اين زمان تعداد فزاينده اي از شرکت هاي تجاري مزاياي تبليغ هويت صنفي و محصولاتشان را از طريق هدايايي با لوگوي خودشان متوجه شدند. در سال هاي اوليه محدوده محصولات محدود بود اما در اوايل دهه 1980 درخواست هايي از طرف توزيع کنندگان مبني بر کاتالوگي تبليغاتي با لوگوي خودشان جهت ارائه به مشتريان افزايش يافت. در سال هاي آخر اين کاتالوگ ها شايع شد و توزيع کنندگان مي توانستند تصوير صنفي خود را بازتاب دهند و آن ها را بدون واسطه به مصرف کننده نهايي بدهند. در سال هاي اوليه کاتالوگ هاي تبليغاتي ابزار فروش موثري به حساب مي آمد و مشتريان محصولاتي که در صفحات ارائه شده بود را مي خريدند.

در دهه 1990 خدمات کاتالوگي جديدي از منابع مختلف براي توزيع کنندگان ايجاد شد. در دهه 90 همچنين «گروه هاي کاتالوگي» که کاتالوگ هاي منحصر به فردي به دسته خاصي از شرکت هاي توزيع کننده کالاي تبليغاتي ارائه مي دادند خلق شد. عضويت در يک کگروه کاتالوگي همچنين مي توانست مدت خريد و شبکه اي از شرکت هاي توزيع کننده را توسعه دهد و خدمات پشتيباني ديگري نيز ايجاد کند. نمونه هايي از گروه هاي کاتالوگي کاتالوگ صرفا تجاري اسپکتروم،گروه پيج و گروه انوي است که محصولات با تخفيفي را براي گروه برگزيده اي که همه حدود 3 سال در اين صنعت بوده اند تهيه مي کند. اعضاي گروه انوي انحصاريت منطقه اي داشتند و اين ويژگي آن ها را از موانع ورود به بازار حفظ مي نمود.

در دهه 1990 اين صنعت فصل اوجي داشت که در آن اکثر محصولات تبليغاتي به فروش رسيد. اين فصل نزديک کريسمس و دادن هديه بود.

شرکت هاي صنفي نيز در بازاريابي خود ابتکار به خرج دادند و از کالاهاي تبليغاتي براي حمايت از رشد عناوين تجاري، محصولات و رويدادها استفاده مي کردند. در اوايل قرن 21 نقش کاتالوگ هاي تبليغاتي تغيير کرد و نمي توانست نماينده کاملي از محدوده وسيع محصولات در يک فروشگاه باشد. در 2007 کاتالوگ براي ليست خلصي از مشتريان فرستاده مي شد و بيشتر نشان دهنده زمينه کاري يک شرکت بود.

در سال 2009 نتايج تحقيقي درباره شرکت هاي توزيع کننده نشان دهنده انتظار کاهش 25 درصدي استفاده از نسخه هاي چاپي کاتالوگ ها تا سال 2010 بود.

شرکت هاي توزيع کننده متخصص تامين هداياي تبليغاتي خلاقانه هستند. در قديم آن ها براي اطمينان از اينکه شبکه توليد کنندگي موثري دارند از طريق نامه هاي دريافتي از توليد کنندگان و با شرکت در نمايشگاه هاي تجاري سراسر جهان مثل نمايش ملي تجاري در UK، نمايش بنياد خدمات محصولات تبليغاتي (PSI) در اروپا و نمايش انجمن بين المللي محصولات تبليغاتي PPAI در لاس وگاس، NV از گستره محصولات تجاري در دسترس توليد کنندگان آگاهي پيدا مي نمودند.

در سال 2004 تجارت تامين محصولات تبليغاتي با راه اندازي سرويسي آنلاين که توزيع کنندگان را به توليد کنندگان سراسر جهان پيوند مي داد شروع به تغيير کرد.

سال 2008 تقريبا هر توزيع کننده اي وبسايتي درباره محدوده محصولات تجاري در دسترس در اختيار داشت. تعداد بسيار کمي قابليت سفارش آنلاين را نيز فراهم کردند.