وظیفه اصلی یک علامت تجاری این است که مصرف کنندگان را قادر سازد محصول (اعم از کالایا خدمات) یک شرکت خاص را شناسائی کنند تا بتوانند آنرا از محصولات عین یا مشابه رقیبان آنها تشخیص دهند. مصرف کنندگانی که از یک محصول خاص رضایت دارند احتمال دارد همان محصول را در آینده مجددا خریداری یا استفاده کنند. به این منظور، آنها باید محصولات یکسان یا مشابه را از یکدیگر تشخیص دهند.
علائم تجاری شرکتها را قادر میسازد خود و محصولاتشان را از رقبایشان متمایز کنند و به این دلیل علائم تجاری در استراتژیهای بازاریابی و معرفی کالاهای شرکتها نقش محوری ایفاء میکنند ودر تعریف وجهه و شهرت محصولات شرکت از دید مصرف کنندگان تاثیرگذار هستند. وجهه و شهرت یک شرکت اعتماد ایجاد میکند که اساس بوجود آمدن مشتریان وفادار است و ارزش سر قفلی یک شرکت را ارتقاء میبخشد. مشتریان اغلب با برخی از علائم تجاری وابستگی معنوی پیدا میکنند که دلیل آن مجموعهای از کیفیتها یا ویژگیهای مطلوب است که در کالاهائی که این علائم برآنها درج شده اند دیده میشوند.