نام تجاری و علامت تجاری عبارت از اصطلاح، نشانه، نماد، طرح یا ترکیبی از اینها می باشد. نام و علامت تجاری به منظور شناساندن محصولات یا خدمات شرکت ها از یکدیگر کاربرد دارد.
نام تجاری در عین حال که یک واژه خاص می باشد و چیزی بیش از یک کلمه نیست اما وجه تمایز با دیگر شرکتهای رقیب می باشد.
به طور کلی نام تجاری باید دارای شرایط زیر باشد:
بیانگر کیفیت و امتیازات محصول باشد.
تلفظ آسان داشته باشد. حد المکان کوتاه باشد.
متمایز و مشخص باشد.
ترجمه آن به زبان انگلیسی آسان باشد.
باید بتوان آن را ثبت کرد و تحت حمایت قانونی قرار داد.
در بازار رقابت، نام و علامت تجاری، از نظر قدرت و ارزش با یکدیگر فرق دارند. یک نام و علامت تجاری قدرتمند از ارزش زیادی برخوردار می باشد.
اگر ویژگی های زیر وجود داشته باشد، نام و علامت تجاری دارای ارزش بیشتری خواهد بود:
وفاداری مصرف کنندگان
پنداشت مشتری نسبت به کیفیت
توجه و حمایت زیاد از جانب مصرف کننده
آگاهی مردم از این نام و نشان
معروف ترین برند های تجاری در دنیا عبارتند از:
کوکا کولا – سونی – مرسدس بنز – مک دونالد و …
از آنجا که نام و علامت تجاری دارای اعتبار بسیاری است، اگر شرکت تعداد محصولات خود را زیاد کرد می تواند با همان نام و علامت تجاری وارد بازار کند.
در برخی موارد ، یک نام تجاری ثبت شده که دارای شهرت بالایی است ممکن است از موسسات مالی وام گیرد که از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار می باشد.
مدت اعتبار ثبت علامت تجاری ده سال از تاریخ تسلیم اظهار نامه ثبت آن می باشد که می توان با پرداخت مجدد زمان آن را تمدید کرد.
نام تجاری یک ایده است. قبل از اینکه نام تجاریتان را بدزدند اقدام به ثبت آن بنمایید.