روش های طراحی لوگو امروزه برای بازاریابی هرچه بهتر محصولات و خدمات و انتقال پیام بازرگانی به مصرف کنندگان استفاده می شود.
صاحبان مشاغل در دنیای امروز برای ایجاد ارتباط کار آمد با مصرف کنندگان و بدست آوردن سود مناسب حاصل از فروش محصولات، دغدغه بسیار بزرگی به نام رقابت دارند. مطمئن باشید چنانچه تنها فایده رقابت سازمان ها، خصوصیات خوب محصولات و ارزان قیمتی آنها باشد، شرکت ها تا چندین سال پی در پی سهم مشخصی از بازار هدف را در اختیار خود می گیرند و نمی توانند سهم بازار خود را بالا ببرند، در نتیجه فقط سازمان هایی در بازار هدف می توانند قدرتمند باقی بمانند که با استفاده از شیوه های مختلف در ذهن مصرف کنندگان تاثیر گذار باشند و برای خود مشتریان وفادار پیدا کنند.
لازم است بدانید هر یک از مصرف کنندگان برای انتخاب یک کالا دلیل خاصی ندارند و فقط بر پایه ذائقه شخصی خود یک کالا را انتخاب کرده و آن را آزمایش می کنند و اگر از آزمایش آن کالا راضی بودند دیگر از مشتریان پرو پا قرص آن کالا می شوند. یقینا شکی نداریم که در همان ابتدا عواملی مشتری را ترغیب به امتحان آن کالا می کند، با توجه به همین موضوع یکی از این عناصر ترغیب مشتری و در نتیجه افزایش سهم بازار مناسب برند استفاده از یک لوگوی جذاب است.روش های طراحی لوگو
در این مقاله به معرفی انواع روش های طراحی لوگو و تعاریف آنها می پردازیم:
1- لوگوی های تصویری
لوگوهای تصویری به آن دست از لوگو ها گفته می شود که با استفاده از گرافیک و احجام و اشکال طراحی می شوند مثال لوگو المپیک که با استفاده از حلقه های رنگی طراحی شده است .
2- لوگوی های متنی
لوگوی های متنی به آن دست از لوگو ها گفته می شود که فقط با استفاده از حروف طراحی شده است و هیچ تصویری ندارد. مثال آرم تجاری شرکت مایکروسافت
3- لوگوی متنی – تصویری
لوگوی متنی – تصویری رایج ترین نوع آرم تجاری در میان شرکت هاست که هم در آنها از گرافیک و احجام و اشکال استفاده شده است و هم حروف نام تجاری در آنها استفاده می شود مثل آرم تجاری نایک
4- لوگوی شعاری
لوگوی شعاری به آن دست از لوگو ها گفته می شود که همراه با تصویر و یا نام تجاری شعار سازمانی هم استفاده می شود. مثل لوگو تجاری شرکت نوکیا که شعار ارتباط با یکدیگر را در کنار خود دارد.
بسیاری از صاحبان مشاغل بزرگ بر این باورند که، لوگو همان برند است و هر چقدر در طراحی آن از المان های ساده، شفاف و روشن استفاده کنید برقرار ارتباط با مشتری ساده تر و در نتیجه شانس موفقیت در بازار مصرف کنندگان بیشتر خواهد بود. البته باید بدانید که هیچ لوگویی در همان روز ابتدای طراحی اعتبار ندارد و به مرور زمان و با توجه به تلاش و کوشش شما در زمینه برندسازی اعتبار و معنا پیدا می کند و عموما مصرف کنندگان ترجیح می دهند که از نام های تجاری معروف استفاده کنند و نه محصولات بی نام و نشان.
10 نکته لازم الاجرا در خصوص روش های طراحی لوگو جذاب
1- استفاده از اشکال متناسب در طراحی
همانطور که پیشتر توضیح دادم بیشتر سازمان ها از لوگوهای متنی – تصویری استفاده می کنند البته این نوع طراحی لوگو بیشتر در صنایعی نظیر خودروسازی و پوشاک دیده می شود. با استفاده از احجام در طراحی ها می توان ویژگی های منحصر به فرد نام تجاری را به مشتری آن برند القاء نمود. برای مثال می توان گفت، هنگامی که از دایره در طراحی لوگو استفاده می شود مفهوم امنیت، سادگی، راحت بودن و تداوم داشتن به ذهن مشتریان القا می گردد و یا استفاده از مثلث در طراحی لوگو به منظور القای مفهوم، قدرتمند بودن، انضباط داشتن، دارای تعادل بودن و پر انرژی بودن است و نکته جالب این است ، وقتی که از احجام چهارگوش در طراحی لوگو استفاده می کنیم تصویری که دیده می شود القا کننده منطقی بودن، با دقت بودن و معتبر بودن است. البته در بعضی بوگوها که مربوط به شرکت های خاص و معتبر است از خط منحنی هم در طراحی لوگوهای خود استفاده می کنند که این کار به منظور القای شادی، نشاط و هیاهو و تحرک است.
2- یادآورنده نوع کارایی شرکت
در طراحی لوگو و یا آرم تجاری خود از نمادهای مربوط به صنعت مورد فعالیت استفاده کنید و از آنها فاصله نگیرید تا مشتریان با دیدن آرم تجاری شما صنعت مورد فعالیت در ذهنشان تداعی گردد البته قبل از استفاده از این نمادها باید توجه داشته باشید که لوگویی را طراحی کنید که خوب و به یاد ماندنی و قابل انتقال باشد و با استفاده از آن وارد بازار هدف شوید و سهمی از آن بازار را به برند خود اختصاص داد. برای مثال چنانچه در صنایع ارتباطی فعالیت دارید شما می توانید از کره در طراحی آرم تجاری خود استفاده نمایید تا بتوانید مفهوم ارتباطات را القا کنید و یا چانچه در زمینه نشریات فعالیت دارید می توانید از نمادهای قلم و کتاب به گونه شفاف و جذاب در طراحی لوگوی خود استفاده نمایید.
هرگز فراموش نکنید در کنار استفاده از خلاقیت، مفاهیم ارزشمند را بکار گیرید.
3- خاص باشد
پیش از طراحی لوگوی خود شروع به تحلیل و بررسی لوگوهایی که توسط رقبایتان طراحی شده است بپردازید. اگر لوگوهای طاحی شده توسط رقبا با استفاده از احجام و رنگ ها بوده و آنها توانسته اند سهم خوبی در بازار به خود اختصاص دهند شما نیز می توانید با بهره گیری از همین ایده به طراحی لوگوی خود بردازید. در این باره یه شما تاکید می نمییم که هرگر به تقلید بی دلیل از رقبای حود نپردازید
4- ماندگار بودن
سعی کنید که لوگویی به یادماندنی برای خود طراحی کنید. عده زیادی از صاحبان مشاغل بزرگ بر این باورند که طول عمر یک برند مطمئنا از طول عمر محصولات آن برند بیشتر است، بنابراین چنانچه یک شرکت بخواهد یکی از محصولات خود را از دایره تولید خارج نمایید همواره لوگو آن برند در میان مشتریان ماندگار است. پس نتیجتا یک لوگو به یادماندنی برای محصولات خود طراحی کنید. به شما توصیه می کنم که در طراحی سادگی و شفاف سازی را رعایت کنید تا علامت تجاری شما در ذهن مشتریان معنی دار باشد و برای شما و مشتریان یک ارتباط ویژه برقرار نمیاد. و لازم است بدانید، تنها شما هستید که در کلیه مراحل فروش، بازاریابی و تولید باید به توسعه و ترویج نام تجاری خود بپردازید تا در اذهان ماندگار گردد