5 راز برند سازی که می توانیم از گوگل بیاموزیم

اگر از هر طراحی بپرسید، احتمالا لوگو گوگل را در میان زشت ترین برندهای تجاری جهانی قرار می دهد اما با این وجود، گوگل لوگو خود را تبدیل به یکی از با ثبات ترین آیکون های شرکتی کرده است.
MBA نیوز: اگر از هر طراحی بپرسید، احتمالا لوگو گوگل را در میان زشت ترین برندهای تجاری جهانی قرار می دهد اما با این وجود، گوگل لوگو خود را تبدیل به یکی از با ثبات ترین آیکون های شرکتی کرده است. در دنیایی که تغییر لوگو در زمان انتصاب یک مدیر جدید امری معمول به نظر می رسد، گوگل نه تنها به لوگوی قبلی خود پایبند بوده بلکه آن را تبدیل به یکی از با ثبات ترین آیکون های شرکتی کرده است! واضح است که ثبات و استواری یکی از مهم ترین رازهای گوگل در برند سازی به شمار می رود، اما چه چیزهای دیگری را می توان از گوگل درباره بازاریابی یاد گرفت؟

1 با بصیرت کافی با ثبات رفتار کنید.
در حالی که گوگل به طور قابل توجهی لوگوی خود را حفظ کرده است، معمولا با لوگوی خود بازی کرده و به مناسبت های مختلف آن را تغییر می دهد. نکته مهم این است که حتی با وجود یک تصویر ذهنی ثابت از این برند، آنها از انجام اقداماتی خارج از راهنمایی های متداول برند سازی ترسی ندارند. با ترکیب دوباره لوگو به روش های مختلف می توانید به جای ضعیف کردن یک برند بر قدرت آن بیفزایید.

2 یک ماموریت قابل درک را به اشتراک بگذارید.
اولین ماموریت گوگل از زبان این شرکت تقریبا به خاطر احساس سادگی و غیر شرکتی آن افسانه ای شده است:
” شرورانه رفتار نکنید “. یک ضربه انکار ناپذیر به شرکت منحصر به فرد مایکروسافت زمانی بود که گوگل تاسیس و تمرکز ساده بر روی به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دیگران که واقعا با زبان طبیعی توسط گوگل انجام شد. علی رغم شکست در نیل به هدف دیجیتالی کردن تمام کتاب های منتشر شده در گذشته –گوگل در حقیقت به تعهد خود مبنی بر “سازماندهی اطلاعات جهانی” پایبند مانده است. حتی در چند روز گذشته، وقتی این شرکت برنامه جدید “Google for Nonprofit” (گوگل برای امور غیر انتفاعی) را راه اندازی کرد، پیام اصلی آن این بود: “شما دنیا را تغییر می دهید. ما می خواهیم به شما کمک کنیم”. این ها سخنانی بی معنی نیست– فقط ماموریت قابل درک این برند را به طور واضح بیان می کند.

3 به کارمندان خود نیروی دوباره ببخشید.
گوگل یک شرکت تولیدی است که محصولات مختلف را ارائه می کند و در عین حال که در همه حال به توسعه محصولات جدید می پردازد، به خاطر دادن اوقات فراغت کافی به مهندسان و کارمندان خود به عنوان بخشی از نقش آن ها در رویا سازی درباره تحول بزرگ بعدی معروف است. با تولید یک کالای جدید، نام گوگل معمولا در جلو آن مشاهده شده و به عنوان یک طرح شناخته شده در کنار سلسله محصولات این شرکت قرار داده می شود. در نتیجه، کاربران احساس می کنند تمام این محصولات برای کار با یکدیگر طراحی شده و قابلیت استفاده از یک محصول جدید به جای مدل قدیمی مزیت بزرگی برای این شرکت محسوب می شود. قانع ساختن کاربران به استفاده از محصولات جدید و جایگزین کردن آن ها به جای تولیدات شرکت های دیگر یک اصل بسیار مهم است.

4 با اشتیاق به سوی منافع بازسازی برند هجوم نبرید.
در طول مسیر رشد، گوگل در چندین پروژه پر منفعت بزرگ سرمایه گذاری کرده است. از جمله سه عدد از بزرگترین پروژه ها می توان به Blogger (یک مکان برای وبلاگ سازی)، Picasa (یک مکان برای به اشتراک گذاری عکس) و یوتیوب اشاره کرد. هر کدام از آن ها روند برند سازی و هویت شخصی خود را حفظ کرده و گوگل در مقابل وسوسه آنها به بازسازی مقاومت می کند، در غیر این صورت آنها را مستقیما به سوی کارمندان این شرکت هدایت خواهد کرد. ایجاد این فرصت، امکان حفظ روابط مردم با برندهای مختلف و ارائه خدمات مورد استفاده کاربران –به جای اجبار در استفاده از محصول جدید گوگل– را فراهم می کند. به این ترتیب گوگل می تواند حسن نیت خود را نشان داده و مشتریان را حفظ کند. این کاری است که بسیاری از برندهای بزرگ تر قادر به انجام آن نبوده اند.

5 برای حفظ سادگی برند خود بی رحمانه رفتار کنید.
ویژگی برجسته گوگل از زمان تاسیس آن سادگی در طراحی آن است. با تصمیم مدیران این شرکت مبنی بر عدم وجود هر گونه عناصر اضافی در صفحه اصلی به جز یک صفحه مشخص و دکمه جستجو، گوگل تا حدی به خاطر سادگی در کار موفق شده است. از علائم دیگر این کامیابی می توان به طراحی دوباره و ساده لوگوی Google Chrome اشاره کرد، که این فلسفه عمیقا به سوی حفظ ارزش شرکتی این برند و تحمیل حقوق و مزایای خود به دیگران به روش های مختلف پیش می رود.