6 عنصر جهت ایجاد هویت برند

زمانی که به محصولات برند اپل فکر می کنید، چه موضوعاتی در ذهن شما تداعی می شود؟ خلاقیت؟ نوآوری؟ خاص بودن؟
در مورد بنز چطور؟ ممکن است بلافاصله واژه هایی چون سریع، زیبا و پرقدرت به ذهن شما بیاید. برند (نام تجاری) سهم زیادی از موفقیت شرکت هایی مانند اپل و بنز را تشکیل می دهد، چرا که برند آنها موفق به ایجاد حس و ایده های خاصی در ذهن مشتریان شان شده اند.
این یک اصل مهم است که یک برند موفق منعکس کننده ارزش ها، باورها و چگونگی تداعیات افراد از آن برند است. برند بدون وجود یک هویت مشخص و معنی دار می تواند به سرعت از اذهان پاک شود. هویت برند، ابزار مهمی است که برای ایجاد ارزش یک برند به آن نیاز دارید. شناسایی عناصر اصلی تشکیل دهنده یک برند موفق عبارتند از:

معرفی ابزار
همیشه سابقه ذهنی مشتریان، راهی است که برند شرکت شما را شکل می دهد و مشتریان در تلاش هستند تا بتوانند نام کوتاهی برای برندی که به آن وفادار هستند پیدا کنند. برای به جا ماندن یک برند قوی نیاز است که هر شش عنصر به اندازه قابل قبولی قوی باشند تا برند ماندگاری از یک سازمان بجا بماند. 6 عنصر کلیدی و اساسی که باید در هنگام ایجاد یک برند به آنها توجه کنید عبارتند از:6 عنصر جهت ایجاد هویت برند

عنصر اول ایجاد برند؛ صورت فیزیکی
عنصر اول پایه و اساس هر برند در «صورت یا شکل فیزیکی» آن نهفته است. ویژگی های فیزیکی و هدف اصلی شما از ارائه یک محصول یا خدمت می تواند ذهنیت، احساسات و نظرات مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال شکل فیزیکی محصولات برند اپل، از طراحی زیبای آن به راحتی قابلیت شناسایی است، البته شرکت های خدماتی نیز می توانند چنین احساسی را به مخاطب منتقل کنند.
برای مثال شرکت فراگستر الکترونیک، از خود نمای فیزیکی شامل کیفیت بالاتر، دقت، خلاقیت و استانداردهای بسیار بالا به نمایش گذاشته است.
اکنون به محصول یا خدمتی که ارائه می کنید با دقت نگاه کنید. صورت فیزیکی آنها چگونه است؟ با دیدن آن چه تصویر ذهنی و احساسی به مشتری منتقل می شود؟ آیا این تصویر ذهنی با هویت برند مورد نظر شما منطبق است؟

عنصر دوم ایجاد برند؛ شخصیت
این عنصر برای آن است که اگر برند شما یک انسان بود چه ویژگی های شخصیتی در آن مشاهده می شد. بعنوان مثال شرکت مبلمان live در تشریح این عنصر برای برند خود به مواردی چون جوان، نوآور و مدرن اشاره کرده است.

عنصر سوم ایجاد برند یا برندسازی؛ فرهنگ
نگرش جامع به سازمان را فرهنگ گویند و از ارزش ها و باورهای سازمان سرچشمه می گیرد. همراه اول به این موارد در عنصر فرهنگ به تنها نبودن اشاره کرده دارد.

عنصر چهارم ایجاد برند؛ ارتباط
به معنی قدرت ارتباط بین برند و مشتری است. شرکت گیلانه مواردی چون خاطرات خوش شمال و غذاهای محلی و کشت محصولات مرغوب را در این بخش ثبت کرده است.

عنصر پنجم ایجاد برند؛ بازخورد
منظور، بازخورد ذهنی و طرز فکر مشتری از برند می باشد. برند طراحان برتر به مواردی چون چابک بودن و خلاقیت در اجرای پروژه های تبلیغاتی را در این عنصر اشاره می کند.

6 عنصر جهت ایجاد هویت برند
عنصر ششم ایجاد برند؛ خودپندار
عنصر ششم؛ اینکه مشتری چگونه خود را با برند مقایسه می کند. بعنوان مثال یک مشتری قدرت خود را برای خرید یک خودرو با برند پورشه مناسب یا نامناسب ارزیابی می نماید. با استفاده از این ابزار به صورت دوره ای می توانید وضعیت برند شرکت خود را مورد ارزیابی قرار دهید، اما نباید فراموش کرد که یک برند یک هویت زنده است و به طور فزاینده ای در طی زمان، قویی و ضعیف می گردد که این نتایج در ذهن مشتریان، در اثر صدها تحرک و فعالیت جزئی مدیران بازاریابی و برند و حتی مدیران عامل در شرکت ها است.