لزوم ثبت برند برای شرکت ها
در گذشته اغلب کسب و کارها به صورت منطقه و محلی فعالیت می نمودند. در آن سال ها فروشگاه ها با نام مالکان و فروشندگان آن ها در میان مشتریان و مردم شناخته می شدند و در نتیجه کسی امکان کپی برداری از برند کسی را نداشت. به عنوان مثال وقتی در بازار یک نفر اقدام به فروش لبنیات می کرد، همه فروشگاه وی را به نام لبنیاتی آقای فلانی می شناختند و در نتیجه دیگر کسی نمی توانست این نشان تجاری را از وی کپی برداری کند.
با گذشت زمان و تغییر در روند فرهنگ کسب و کار و همچنین تغییرات نحوه خرید و فروش در کسب و کارها، وجود نام های تجاری و برندهای به اصطلاح مدرن جایگزین نام های سنتی شد. در این زمان مدیران و مالکان کسب و کارها به فکر ثبت برند و هویت برند ها نبودند و صرفا به عنوان یک نام، به برندها می نگریستند.
در 50 سال اخیر با ظهور علوم میان رشته ای از قبیل مدیریت بازاریابی، وجود مفاهیمی به نام مدیریت برند یا مدیریت نام و نشان تجاری به میان آمده است. این مفهوم علاوه بر بعد بصری از برند، بعد شناختی و هویتی نیز در بر دارد.
لزوم ثبت برند برای شرکت ها
دیگر کمتر مدیری دیده می شود که اعتبار برند بی اطلاع باشد. در کشورهای پیشرفته از قبیل آلمان، تمرکز بر روی صنعت خودرو سازی باعث رشد و هویت سازی کشوری در اذهان جهانیان شده است. تا آنجا که مفهوم جدیدی با نام اثر کشور مبداء Country Of Origin در علوم روانشناسی و مدیریت بدان دست یافته اند. بدین معنا که هر محصولی در ذهن مردم دنیا مرتبط با یک کشور است. به عنوان مثال صنعت خودرو سازی مربوط به آلمان و یا صنعت ماشین های آشپزخانه مربوط به ایتالیا و یا صنعت فرش در ایران برای همه مردم دنیا جاافتاده است.
حال وقتی مدیری پا در عرصه اقتصاد می گذارد و قصد دارد خدمات و محصولات خود را در ابتدا منطقه ای، سپس کشوری و در نهایت بین المللی و صادراتی کند، باید بداند که باید در اولین قدم بتواند حفاظت از برند داشته باشد. تا بدین ترتیب گام های خود را مستمر و به منظور فعالیت های بلند مدت بردارد.
مشاورین پارک بازاریابی ایران در زمان اجرای پروژه های مدیریت برند، اولین گام پیشنهادی را ثبت برند تلقی نموده و سپس اقدام به اجرای برنامه های بازاریابی و فروش می نمایند. همان طور که قبلا هم گفته شده، مدیریت برند یا برند سازی Branding نتیجه اجرای صحیح برنامه هایی است که منجر به کسب رضایت مشتریان می گردد (و این همان تعریف بازاریابی است) فراموش نکنیم که برندسازی نتیجه و فرزند موضوع دیگری با نام مدیریت بازاریابی است.
علاوه بر آنچه گفته شد با توجه به روند تغییرات قانونی در کشور در سال های اخیر، افرادی که علاقه مند به اکران تبلیغات محیطی داشته باشند، باید مدارک مستدل مبنی بر ثبت برند را داشته باشند تا امکان اجرای تبلیغات محیطی و تلویزیونی فراهم گردد.
با توجه به آنچه بدان اشاره گردید، ثبت برند امری گریز ناپذیر در اقتصاد و بازار دهه نود می باشد که مدیران ایرانی باید بدان توجه داشته باشند. مدیران وقتی اقدام به امضا قرارداد با وکلای ثبت برند می نمایند بدین معناست که برنامه های بلندمدتی را برای کسب و کار خود دارند و باید در گام بعدی اقدام به برنامه ریزی بازاریابی و فروش کنند تا بتوانند برنامه های خود را زمانبندی نموده و در زمان های مقرر بدان دست یابند.