جرقه هایی به منظور بهبود وضعیت برند

جرقه هایی که باعث ایجاد خلاقیت در مورد برند در ذهن شما می شود از عوامل زیر نشات می گیرد:

1- پیشنهادهای خودتان را به عنوان مدیر برند یا بازاریابی به روز نمایید.
در دنیای کنونی مشتریان به دنبال تغییر و جابجایی مداوم در مورد محصولات هستند. اردیبهشت و خرداد ماه به اعتقاد مشاوران پارک بازاریابی ایران وقت مناسبی است تا گامی به عقب بردارید و نگاه دقیق تری به روند کنونی محصولات، خدمات و صنعت داشته باشید. در این زمان مدیران برند باید در بازاری که در آن حضور دارند تغییر ایجاد کنند و عملکرد رقبا را مورد ارزیابی قرار دهند و در نهایت سبد محصول خود را متناسب با شرایط بازار تغییر دهند.
به عنوان مثال اگر در بلند مدت متوجه شدید که هزینه تولید یکی از محصولات شما بیشتر از درآمد آن است، آن محصول را از پیشنهادات خود حذف نمایید.

سوالی که مدیران تبلیغات باید از مدیران تولید و یا از مدیران واحد مالی و اداری داشته باشند این است که با توجه به سودآوری سبد تولیدات کدام محصولات یا خدمات را باید بیشتر تبلیغ و پیشنهاد نماییم یا کدام یک را باید جذف کنیم ؟ البته پاسخ این سوال را با نیاز مشتریان خود نیز بررسی کنید.

2- ارزیابی مجدد مشتریان و مخاطبان برند
تغییر در شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه باعث می شود که عده ای به بازار هدف مشتریان ما افزوده شوند و عده ای نیز از بازه مشتریان برند ما حذف گردند. عدم انجام این غربال گری و ارزیابی مجدد باعث می شود که مدیران برند ها برای مدت طولانی سرمایه گذاری خود را بر روی مخاطبینی داشته باشند که مشتری آن ها نخواهند بود.
مشاوران و پژوهشگران پارک بازاریابی ایران اعتقاد دارند که مدیران بازاریابی، تبلیغات و برند بایستی هر 6 تا 9 ماه یکبار مشتریان و مخاطبان خود را مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز اقدام به تغییر در سیاست ها اعمال شود. در نظر داشته باشید که در اکثر مواقع نیازی به تغییر در استراتژی های کلان شرکت نیست. به عنوان مثال نبایستی با افزایش 10% درآمد مخاطبان، محصولات قبلی را از بازار جمع نمود و محصولات جدید به بازار عرضه کرد. شاید با انجام یک تغییر کوچک در مورد محصول بتوان هزینه بیشتری از مشتری دریافت کرد.

3- به روز رسانی وب سایت اینترنتی شرکت
متأسفانه اکثر مدیران ایرانی نقش وب سایت شرکت را در معرفی و فروش محصولات بی اثر می دانند. و اگر هم وب سایتی راه اندازی می کنند، هرگز در اطلاعات مندرج در سایت تغییر و تحولی رخ نمی دهد. زیرا سایت ها معمولاً متولی در شرکت های ایرانی ندارند. و افرادی که مسئول امور شبکه در شرکت ها هستند، از انجام این مسئولیت دوری می کنند. و به روز رسانی سایت را در شرح وظایف خود نمی دانند.
یکی از رسانه هایی که تعداد مراجعین جدید بسیار زیادی را به خود اختصاص می دهد، وب سایت رسمی شرکت هاست.
اطلاعاتی از قبیل مشتریان جدید، محصولات و بسته بندی های جدید و حتی سایر تبلیغاتی که در رسانه های دیگر دارید را از طریق سایت خود به مشتریان جدید معرفی نمایید. در واقع تأثیرات کلیه تغییراتی که در شرکت شما رخ می دهد، از طریق سایت تداوم می یابد. مدیران برند به کمک پیگیری وب سایت ها، نقش بسزایی در هویت سازی برند در ذهن مشتریان خواهند داشت. اطلاعات سایت شما باید بازتاب دهنده شرایط امروزی محصولات و خدمات برند شما باشند.

4- اخبار مربوط به صنعت را دنبال نمایید
برای آنکه بتوانید تغییری در برند خود ایجاد کنید، باید در یکی از ابعاد برند این تغییر را ایجاد کنید. اما در نظر داشته باشید که این تغییر با در نظر گرفتن چند نگاه دیگر باید همراه باشد، نگاه به مشتریان، نگاه به رقبای داخلی و خارجی، نگاه به رسانه ها، نگاه به تصمیمات قانونی کشور، نگاه به شبکه توزیع و در نهایت نگاه به شرایط داخلی شرکت.
در عصر حاضر همه صنعت ها و بازارها دارای نشریات تخصصی متعدد هستند. این نشریات، منبع خوبی جهت دسترسی به اطلاعات روز هستند. از طرفی وجود موتورهای جست و جو گر از قبیل یاهو، بینگ و گوگل اطلاعات وسیعی را در رابطه با صنعت در اختیار شما قرار می دهد. مدیران برند و بازاریابی باید بتوانند ارتباط قوی با مجلات و وب سایت های خبری ایجاد نمایند و همواره اطلاعات شرکت را به نحو درستی در قالب روابط عمومی در این رسانه ها درج نمایند (ثبت برند)