نه روش برای خلاقیت بیشتر در کار

به این فکر کنید که آخرین باری که یک لحظه‌ی "آها" داشتید چه وقتی بود؟ در چه زمانی یا کجا یک فکرِ بکر ناگهانی به ذهنتان رسید؟ آیا با همکاران مشغول کلنجار رفتن برای پیدا کردن یک ایده بودید؟ یا یک کار دیگری کاملاً متفاوت؟ شاید در حال رانندگی یا بازی فوتبال کامپیوتری بودید!
تولید ایده و ایجاد موقعیت مناسب برای نوع آوری، نیازمند تدابیری است که نیمی از آن را علم و نیم دیگر را هنر تشکیل می دهند. بخش هنری آن به طرز تفکر مربوط می‌شود -اعتقاد به این که شما و همکاران خلاقتان استعداد لازم را برای تولید ایده‌های با ارزش دارید و به ذهنتان زمان لازم را می‌دهید که مکاشفه نماید. بخش علمی آن ابزارها و تکنیک‌هایی را برای شما فراهم می‌کند که ایده‌های شما را تحریک نماید.

در اینجا ۹ روش برای متحد کردن هنر و علم خلاقیت با محیط پیرامون شما ارائه می‌شود.
۱- ابداع و نوع آوری فقط مختص افراد خلاق نیست. همه را در این امر دخالت دهید – حتی افرادی که از بیرون می‌آیند. ما بارها پیش آمده که از تعمیرکار شرکت خواسته‌ایم که بایستد و درباره‌ی کار نظری بدهد. همچنین از مشتریان هم نظر بخواهید.
۲- جان کلیز (John Cleese)، از نام آوران مونتی پیتون (Monty Python )، یکبار این را توصیه کرد: "هرگاه یکی از همکاران را دیدید که درگیر فعالیتی نامربوط شده، مثلاً زمانی که متحیر به بیرون می‌نگرد یا متفکرانه به جایی خیره گشته است، با یک وسیله‌ی نوک تیزبه آنها سقلمه بزنید و به اتلاف وقت متهمشان کنید" !
۳- یک تکه کاغذ بزرگ روی در دفتر کارتان نصب کنید؛ در بالای آن سؤال خود و یا موضوعی که در رابطه با آن به کمک نیاز دارید را بنویسید. از هرکسی بخواهید که در اوقات فراقتش بیاید و ایده ها و تفکراتش را به اشتراک بگذارد.
۴- قبل از هر بخش از فعالیت خلاقانه، یک ویدئوی کمدی کوتاه پخش کنید. خندیدن تفکر را به شدت تحریک می‌کند.
۵- مجله‌هایی مختلف و حتی نامرتبط را در دفتر کارتان نگه دارید. تیم خود را تشویق نمایید که تصاویری که به پروژه کارتان مربوط می‌شود را از مجلات ببُرند و کولاژ کنند.
۶- " میزان بهره گیری یک فرد از تخیلاتش نسبت منفی دارد با میزان ترس از تنبیهی که درصورت به نتیجه نرسیدن از آن دریافت کند." این نقل قول بی نام و نشان گویای همه چیز است. به تیم خود اجازه دهید که آزادانه و راحت، خطر کنند و آنها را در این مسیر حمایت نمایید. از چیزهای کوچک گرفته مثل رد و بدل کردن ضرب‌المثل و بر سر گذاشتن کلاه های مسخره، تا چالش‌های فیزیکی مثل سقوط آزاد و راه رفتن بر روی طناب، به فعالیت‌هایی روی بیاورید که انسان را از قلمرو آسایش او فراتر ببرد.
۷- یک تخته با نوشته ی "اگر فقط..." آویزان کنید. اجازه بدهید که افراد ایده‌هایشان را بنویسند، سپس اجازه دهید که این ایده‌ها جرقه‌ای بر تخیلات شما در بخش‌های خلاقه‌ی بعدی باشد.
۸- به طبیعت بروید. برای تولید ایده‌های جدید به مکان دیگری به غیر از دفتر کارتان بروید- به پارک، یک مغازه‌ی اسباب بازی فروشی یا حتی به اتاق کنفرانس شخص دیگری بروید- این کار باعث تحریک و تولید تفکر تازه می‌شود.
۹- افراد را تشویق کنید که در حین فرایند خلاقانه، کاری را با دستانشان انجام دهند. مانند وررفتن با اسباب بازی و خط خطی‌های بی هدف و خیلی ساده، شواهد علمی می‌گوید که 97% اعصاب دست انسان مستقیماً با مغز ما متصل است. دستانِ مشغول، سلول های مغز را تحریک می‌کنند.