ثبت برند و مزایای آن​

هدف از انتشار این مقاله آشنایی با برند و مزایای ثبت برند برای فرد حقیقی یا حقوقی می باشد. در دنیای امروز، همه ما با برند و یا علامت تجاری آشنایی داریم. به طور کلی برند به نام تجاری گفته می شود که کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها متمایز و جدا می سازد.
این نام میتواند به صورت فارسی یا فینگلیش ( فارسی و انگلیسی ) ثبت شود. تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کالاها می توانند نام مورد تقاضای خود را منحصرا به نام شرکت و یا به نام شخص حقیقی ثبت نمایند و این نام را بر روی کالای مشخصی درج نمایند .

ثبت برند-مزایای آن

هر شرکت میتواند علائم تجاری مختلفی داشته باشد. برند بسته به نوع حوزه فعالیت هر شرکتی در طبقات خاصی قابل ثبت است . به طور مثال برند باراد در طبقه ی پشتی های طبی ثبت شده است اما قابلیت ثبت در طبقه ی مواد غذایی را دارد.
طبق قانون ثبت علائم تجاری پس از ثبت برند شرکت شما نسبت به برند خود حق انحصاری پیدا میکند و به موجب آن شما میتوانید از شخصی که از علامت شما سو استفاده کرده است شکایت کنید و پیگیری فانونی به عمل آورید. برای مثال شخصی که نام تجاری آن مشابه یا عین نام تجاری شما باشد متخلف محسوب می شود و شما می توانید جهت جلوگیری از آن برآیید.
نام تجاری یا همان برند می تواند باعث پیشرفت کارخانه (تولید کننده ) شود و در حوزه بین المللی نیز جایگاهی ویژه برای خود داشته باشد . بهترین روش برای اینکه بتوان یک برند مناسب داشت این است که در وحله اول کیفیت را بالا برد و در مرحله بعدی تبلیغات گسترده داشت . و اینکه بتوانیم بازار مصرف را بشناسیم و نیازهای مصرف کنندگان را بدانیم سپس بتوان جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان خاص خود پیدا کرد . این خود به خود مشتریان وفادار را ایجاد می کند و این به نوبه خود یک تبلیغ بدون هزینه میباشد .
یک برند خوب دارای ویژگی هایی است که ما در این مقاله آن ها را برای شما شرح می دهیم :
- شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
- یک نام تجاری خوب باید بتواند پیام محصول را به مصرف کننده برساند.
- باعث افزایش فروش شود و وجهه و شهرت شرکت ها را افزایش دهد
- تلفظ آن ساده و روان باشد .
- به خاطر سپردن آن آسان باشد .
- توجه مصرف کننده را به خود جلب کند .
- مزایای استفاده از محصول را در خود داشته باشد .
- موقعیت محصول را درمیان محصولات رقیب مشخص سازد .
به خاطر داشته باشید یک نام تجاری نام کامل کسب و کار شما است و هویت شرکت شما را معرفی میکند پس تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند و به عبارتی شرکت های رقیب نمی توانند از برند شما یا برندی که شباهت زیادی با برند شما دارد(به اندازه ای که موجب گمراهی مشتریان میشود) استفاده کنند. پس بهتر است هرچه زود تر در جهت ثبت آن اقدام نمایید .