در مورد هدایای تبلیغاتی

همانطور که گفته شد،هدف هداياي تبليغاتي ايجاد حس احترام و اعتماد در بين مشتريان است.در واقع اين هدايا خواهان تشکيل اين ايده در ذهن مشتريان هستند که«شما براي اين موسسه به حدي ارزشمند هستيد که حتي بدون استفاده از خدمات ما هم شما لايق احترام هستيد.» در مطالعات بازاريابي،هداياي تبليغاتي در اغلب موارد نتايج مطلوبي براي استفاده کنندگان آن داشته است.انجمن بين المللي محصولات تبليغاتي پژوهش هاي مستمري را در زمينه روابط هديه دهندگان و هديه گيرندگان انجام مي دهد که يافته هاي يکي از آنها حاکي از اين است که شرکت هايي که هديه مي دهند در مقايسه با شرکت هايي که هديه نمي دهند،احتمال تماس هديه گيرندگانشان دوبرابر مي شود.
شرکت هري اند ديويد که يک شرکت دست اندرکار صنايع غذايي است(و جزو بازيگران کليدي حوزه هداياي تبليغاتي به شمار مي آيد)،براي ?? هزار مشتري خود که سالانه بيش از هزار دلار از اين شرکت خريد کرده باشند،هديه مي فرستد.
شرکت مزبور در يک پژوهش متوجه شد که ? هزار مشتري دريافت کننده هداياي تبليغاتي،خريد بيشتري از شرکت داشته اند(در مقايسه با مشترياني که هديه دريافت نکرده اند.)همچنين تحقيقات نشان مي دهد احتمال خريد دوباره افرادي که هديه دريافت کرده اند،?? درصد بيشتر از مشترياني است که هديه اي دريافت نکرده اند.دلايل موفقيت هداياي تبليغاتي در عرصه بازارهاي رقابتي را مي توان به اختصار در اين موارد بيان کرد:
?-جلب اعتماد و احترام و ايجاد احساس آرامش و صميميت مشتري
?-از بين بردن پيش زمينه هاي ذهني منفي مشتري
?-کمرنگ کردن اعتقاد روابط بر حسب کسب سود در بين طرفين
?-ماندگار کردن خاطره ديدار در ذهن و حافظه مشتري
?-حفظ مشتريان قديمي و جذب مشتريان جديد